Tag en pause og mærk efter

Mindfulness for børn

Blot 5 minutters regelmæssig mindfulness kan give roligere og gladere børn. Happy Breaks introducerer og inspirerer til at praktisere mindfulness og meditation på en pædagogisk og enkel måde og kræver ingen forkundskaber. Happy Breaks styrker, gennem filmiske øvelser, det enkelte barn, øger fællesskabsfølelsen og klasseroen. Øvelsefilmene kan ses individuelt på computeren, mobil eller iPad, eller sammen i klassen på et whiteboard.

Rolige øjeblikke med fordybelse

Happy Breaks består af en række eventyrlige filmøvelser med børnemeditationer og mindfulness til børn i den tidlige skolealder, fra 1.-4. klasse. Mindfulness og meditation betyder opmærksomhed og er en praksis, som har rødder i buddhismen. Happy Breaks træner gennem små animationsfilm barnets egen opmærksomhed på sind, tanker og fokus.

De eventyrlige film i Happy Breaks giver børn og voksne nye redskaber og inspiration til en mere kvalitetsfyldt, rolig - og gladere hverdag, både i skolen som derhjemme. Når vi træner sindet, begynder vi i højere grad at opdage, hvad vi virkelig føler og tænker, og dermed får vi et værdifuldt redskab til at ændre vores adfærd. Vi bliver opmærksomme på, at vi har et valg: Vil jeg fx blive ved med at være sur, uansvarlig eller fornærmet?

Mange børn har i dag en hverdag med mange informations- og sanseindtryk, hvor det at holde fokus og være tilstede i nuet er under pres. Barnets evne til at skabe forandringer, træffe valg og nye løsninger styrkes i evnen til at være tilstede her og nu.

Happy Breaks træner børnene i at være bevidste om egen krop, egne tanker og egne følelser. Deres kreativitet, balance og robusthed er vigtige elementer i at kunne navigere i en hverdag præget af forandringer, krav og sociale sammenhænge. Mindfulness og meditations-filmene styrker børnenes "opmærksomhedsmuskel”, så de bliver mere robuste samt bedre til at koncentrere sig og fokusere. Barnet bliver mere opmærksom på sig selv; sine grænser, sine følelser og sin adfærd.

I filmene vil det fremgå, at øvelserne skal udføres med så lidt anstrengelse som muligt, netop for at understrege, at det er et ændret fokus der er altafgørende. Når barnet bliver vidne til kroppens spændinger, tankernes larm og følelsernes vildveje, viser det vejen hjem til barnet selv.

Hvis man vil lære at cykle, skal man øve sig - det ved vi alle. På samme måde er det med opmærksomhedsøvelserne i Happy Breaks. Det kræver tålmodig træning at opøve sin opmærksomhed.

Børn og elever helt ned til de mindste klasser mødes dagligt af et væld informationer og indtryk. Fra kammerater, forældre, computerspil, SmartPhones og iPads. Børn har brug for at have et pauserum, hvor de kan fordybe sig, få ro på tankerne, dagdrømme eller blot sanse det at være og lade op.

De mange øvelsesfilm er små visuelle eventyr med inspiration og metaforer fra naturen, som havet, skoven, himmelen og stjernerne. Øvelserne er blide, rolige og langsomme og virker alle beroligende på sindet.

Det kræver ingen forkundskaber at udføre øvelserne og alle kan være med. Vi opfordrer til, at den voksne starter med at se øvelsesfilmene sammen med barnet. Fælles for alle filmøvelser er, at barnet (og den voksne) kan øve sig flere gange på samme filmøvelse. Du kan så at sige aldrig blive færdig, øve dig for meget eller blive for gammel til at udføre øvelserne. Du kan kun blive mere fortrolig med øvelserne, og tilsidst behøver barnet optimalt set ikke at støtte sig til filmene længere, men kan praktisere øvelserne på egen hånd.

Øvelserne er en individuel udforskning uden konkurrence og der findes ingen rigtig måde at udføre øvelserne på. Blot du gør dig umage og ikke anstrenger dig, ikke forsøger at præstere, men stoler på processen.

Et lille break i dagligdagen kan derfor gøre en stor forskel. Mindfull Breaks er det lille pusterum, hvor nøglen til bedre trivsel, større empati, mere harmoni, ro og balance i sindet gemmer sig

Sådan bruger du Mindful Breaks

Øvelser i mindfulness kræver vedholdenhed og tålmodighed. Præcis som, når barnet skal lære at cykle, Hvis den voksne guider barnet sikkert gennem den udfordring, så skal effekten nok komme. En vigtig introduktion til barnet er at formidle, at det tager tid at blive fortrolig med øvelserne og at et åbent og tålmodigt sind er den vigtigste forudsætning.

Fokus bør i starten ligge i arbejdet med at opbygge en regelmæssig praksis, og ikke have nogle forudfattede meninger om, hvordan øvelserne virker. Øvelserne opleves og virker meget individuelt. Sæt et realistisk mål. Det er bedre at gøre en lille indsats hver dag eller et par gange om ugen, end at gøre en stor, men sjælden indsats. Vælg som opstart en periode, hvor du sammen med din klasse eller med dit barn, hver dag laver en øvelse på 5 min. Vi anbefaler at etablere en rytme, så det foregår på samme tid eller måde hver dag.

Men Mindful Breaks kan også bruges i akutte og svære situationer, hvor der er for meget uro, emotionel ubalance eller brug for mere koncentration. Flere af øvelserne er skræddersyede til sådanne specifikke situationer.

Endelig kan Mindful Breaks også bruges som en rolig afslutning på et forløb eller en time, en dag eller aften inden sovetid - Et lille ritual, som samler tankerne og sindet.

Vi anbefaler, at du starter med at udvælge blot en enkel øvelse på 5 min. Det kan være lang tid for et barn at sidde stille, så det kan i sig selv være en stor udfordring, som kræver en del tilvænning.

Du kan lave din egen serie og udvælge øvelser fra de forskellige eksisterende serier, som e mest relevante for dig.